Horesta

 

Holdninger

Luftfart

En forudsætning for at tiltrække turister til Danmark er, at det er nemt – og billigt - at komme til Danmark, hvad enten det er fra fjern- eller nærmarkeder. Derfor er både antallet af flyruter, flyselskaber og destinationer med direkte forbindelse afgørende for at kunne skabe vækst i turisme- og oplevelseserhvervene. Særligt erhvervs- og storbyturismen er afhængig af gode flyforbindelser til andre storbyer. Dansk erhvervsliv generelt har også behov for et veludviklet rutenet for at kunne tiltrække udenlandske medarbejdere og være attraktiv for placering af internationale virksomheder.

HORESTA mener, at det er vigtigt, at Kastrup Lufthavn hele tiden udvikles og sikres som skandinavisk luftfartshub med et bredt udvalg af ruter. Danmark skal have flere både lavprisruter som oversøiske ruter. I den nationale brandingstrategi bør det indtænkes, at København søger alliancer med fjerne destinationer med henblik på gensidig branding, som kan øge rejselysten.

HORESTA støtter derfor arbejdet i Global Connected, som er et konglomerat med deltagelse af både offentlige og private aktører, hvis formål det er at fastholde eksisterende og tiltrække nye internationale flyruter. Med forlængelsen af Global Connected til og med 2015 blev der taget et vigtigt skridt for udviklingen af danske lufthavne og dansk luftfart. HORESTA mener, at denne indsats bør fastholdes og videreudvikles, men at der bør gives bevillinger med en længere tidshorisont, da det vil gøre det muligt at arbejde mere langsigtet og strategisk med tiltrækning af nye ruter.

Det er ligeledes vigtigt, at også de regionale lufthavne udvikles, da disse har været hårdt ramt af Sterlings og Cimber Sterlings konkurs. De regionale lufthavne er vigtige for muligheden for nemt at komme til Bornholm, Billund, Aarhus og Aalborg eller at tage et smut fra en europæisk hovedstad til en forlænget weekend ved Vesterhavet. De regionale lufthavne spiller endvidere en afgørende rolle for erhvervslivet uden for hovedstadsområdet.

HORESTA mener, at der skal udarbejdes en langsigtet national luftfartsstrategi, som blandt andet skal styrke og fastholde de eksisterende rutenetværk samt tiltrække nye flyruter og selskaber.

HORESTA mener, at en genindførelse af flypassagerafgiften vil være hæmmende for udviklingen af dansk turisme.


Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Flere tyskere booker sommerferien senere04-06-2018Hotelkæde vil udvide i Kolding med 15 etagers tårn04-06-2018Københavns nye luksushotel åbner i gammel transformerstation04-06-2018Københavnsk café-imperium klar med flere eksklusive restauranter04-06-2018Nu rykker madstederne for alvor i Aarhus04-06-2018Tysk ekspansion koster dansk restaurantkæde dyrt04-06-2018Her er Sønderjyllands bedste restaurant til lokale råvarer04-06-2018Svinkløv-kok gør klar til Bocuse d'Or04-06-2018